onsdag 24 mars 2010

Vecka 17 + 4 - skillnad vecka 7 och vecka 17

Jag förstår helt plötsligt de som säger att det är stor skillnad på den första graviditeten och de som kommer efter. Inte för att jag helt plötsligt har fött och blivit gravid en andra gång utan för att jag märker skillnad nu och hur det var för 10 veckor sedan.

När jag var i vecka 7 hade vi precis varit på ultraljud första gången och sett en liten böna och en pixel som blinkade och vi var lyriska! (Missförstå mig inte fel nu, vi är fortfarande lyriska!). Vi åt matriktigt varje måltid, tallriksmodellen har aldrig prövats så mycket som då! När vi efter en dag ute valde att äta hamburgare från grillen till middag, tvingade J mig att äta en sallad till för att få i mig efter tallriksmodellen. Sen var det det där med fisken! Vi åt verkligen fisk två gånger i veckan, trots att jag kväljdes och pinade i mig maten.

Nu är vi i vecka 17 snart 18..... Jag försöker äta sallad, men nu är det grönsallad som får mig att kväljas. Vi har inte ätit fisk på säkert 3 veckor. Konstigt när man tänker efter. Har man redan vant sig vid att man är gravid? Detta som jag har gått och väntat på i över 2 år? Jag tror inte det men man har på något sätt förstått att detta är naturligt! Barnet kommer att må bra även om jag inte äter efter tallriksmodellen varje måltid. Det kommer förmodligen att bli starkt även om jag inte åter fisk varannan dag....



Men samtidigt är jag fortfarande lite rädd att jag skadar barnet genom min försummning av fiskätande. Därför blev det en tur till apoteket igår för att inhandla lite omega 3.

(Bild tagen från apoteket.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar