onsdag 28 april 2010

Vecka 22 + 4: Sömnproblem och oro

Det enda negativa med att vara gravid som jag kan komma på är två saker.

1: ORO
Jag trodde nog inte att man skulle vara så himla orolig för allt hela tiden. Det är allt från vanlig magknip till att man inte känner något alls som orsakar denna oro. Det kan även vara att man eventuellt fick i sig något som man inte skulle (ostronen vecka 13 och en lite getost vecka 17 är väl det enda som jag vet men det räcker gott och väl..) som triggar igång denna oro. Just nu är det mest om jag inte känner henne nåt på kvällen. Hon brukar vara ganska så aktiv tre-fyra gånger om dagen och är det så att jag inte känner henne på kvällen framförallt så blir jag orolig. Jag har även haft vanlig magknip de senaster dagarna. Magknipen i sig känns precis som den alltid gjort under de senaste 30 åren, men intalar jag mig att det förmodligen är något annat som gör ont. Det kommer väl förmodligen alltid att vara så här och det kommer nog bli värre när hon väl är född så det är nog bara att gilla läget!

2: SÖMNPROBLEM
Jag har aldrig haft problem med att somna eller sova tidigare. Nu vaknar jag flera gånger per natt. Inte för att jag behöver gå på toa eller så utan bara helt plötsligt. Jag vet inte vad det beror på, kan vara för att jag måste ta hjälp med armarna för att vända mig om, men problemet är att jag inte somnar om förrän det är för sent (alltså precis innan alarmet går igång). Vaknar jag vid 6 är det inte så farlig eftersom jag ändå ska upp vid 7 men vaknar jag tidigare - ja - då ligger jag fram till halv 7 innan jag somnar. Härrom natten vaknade jag 1:15! Sen låg jag och tänkte, vred och vände på mig och sista gången jag tittade på klockan var hon 5:45! Kanske inte behöver påpeka hur slut jag var på jobbet dagen efter! Jag har ju läst och vet att kroppen ställer in sig på att inte sova 8 timmar i sträck, som förberedelse på att barnet snart kommer. Jag hoppas bara inte min kropp vet något som jag inte vet och förbereder mig på att vara vaken 1-5 varje natt!

För utom dessa två negativa, dock mindre, saker är allt fortfarande helt underbart! Jag går hem varje dag, vilket är lite mer än 3 km, har lite ont i svanken men annars mår jag strålande!

Bara 11 veckor kvar att jobba nu innan semester och hemgång!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar